در چه کارکردی می بایست قطعات با عمر بیشتر مانند(تسمه ها و شمع ها و ...) تعویض گردد؟
پاسخ:
خوشبختانه شمع جزو آن قطعاتی نیست که مجبور باشید تندتند تعویضش کنید. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا نیاز ضروری به تعویض شمع باشد. بیشتر خودروسازان پیشنهاد می‌کنند که شمع‌های جدید تقریبا بعد از هر ۵۰٬۰۰۰ کیلومتر رانندگی تعویض شوند.
سقف شیشه ای (پانوراما) چیست و چه تفاوتی با سقف سانروف(SUNROOF) دارد؟
پاسخ:
سيستمي که داراي سطح پانوراميکي، با شيشه اي رنگي است و جهت افزايش نور و ديد قسمت سرنشين تعبيه شده است. خودرو با سقف پانوراما شامل دو جز عمده شيشه سقف و سيستم سايه بان داخل خودرو مي باشد. طراحي سقف پانوراما از قسمت جلو سقف خودرو تا آخر سقف ادامه دارد تا بتواند براي سرنشينان خودرو (چه سرنشينان جلو و چه سرنشينان عقب) ديد کاملي را ايجاد کند. ولي سانروف سقفي از جنس شيشه است که بخشي از سقف خودرو را شامل مي شود.
چرا پس از انجام برخی تعمیرات موتوری چراغ چک خاموش نمی گردد؟
پاسخ:
برخي از ايرادات سيستم سوخت رساني منجر به روشن شدن چراغ چك موتور مي گردند كه الزاما” ارتباطي با تعميرات موتور ندارد. در صورت رفع منشا ايراد، چراغ چك خاموش خواهد شد.
شش مورد از مهم ترین نکاتی که طول عمر خودرو را افزایش می دهد؟
پاسخ:
۱- سوخت ناکافی: کف باک خودرو تمیز نیست و ذرات مختلفی در آن وجود دارد که احتمال ورود این ذرات به سیستم سوخت رسانی وجود دارد.به همین دلیل ۲۰ تا ۳۰ درصد بنزین درون باک را نگه دارید.
۲- روغن موتور بی کیفیت: سلامت روغن موتور یکی از نکات اساسی سالم نگه داشتن موتور خودرو شما به شمار می رود. هچنین میزان سطح روغن موتور باید در حد استاندارد قرار داشته باشد.
۳- کاور طولانی مدت بدنه: به علت محیط بسته و ایجاد رطوبت بالات و نبود جریان هوا به مرور باعث پوسیدگی ورقه های فلزی و یا سایز قطعات خودرو می شود.
۴- انجام ندادن سرویس دوره ای: انجام به موقع سرویس های دوره ایف گیربکس و سایر قطعات می تواند موجب افزایش کیفیت و طول عمر خودرو شود.
۵- پوسیدگی و زنگ زدگی: ورقه های فلزی خودرو به مرور زمان زنگ می زند و اگر این زنگ زدگی به موقع ترمیم نشود باعث پوسیدگی کل بدنه می شود.
۶- بنزین و روغن نامناسب: توصیه می شود از سوخت استاندارد و مناسب پیشرانه استفاده شود تا طول عمر آن افزایش یابد.
چرا صدای گیربکس در برخی خودروها قابل برطرف شدن نیست؟
پاسخ:
هر مجموعه مانند گیربکس و یا موتور که دارای تعداد زیادی قطعه در حال دوران با دور و سرعت های مختلف می باشند داری صدای طبیعی ناشی از دوران این قطعات می باشد از این رو صدای شنیده شده از گیربکس و یا مجموعه های در حال دوران لزوما ناشی از وجود نقص و ایراد در آن مجموعه نمی باشد و گاها ناشی از عملکرد و طراحی قطعات و مجموعه های مذکور است .از این رو در مواقع لزوم جهت تشخیص نوع نویز و یا صدای قطعات در حال دوران در گیربکس، با بازدید و کارشناسی خودرو توسط کارشناسان فنی مراکز خدمات پس از فروش و یا دفتر مرکزی ، موارد قابل تفکیک و ارزیابی خواهد بود.
چگونه سیستم تعلیق بادی به بهبود کیفیت سواری کمک می‌کند؟
پاسخ:
تعلیق بادی بدون شک می‌تواند به افزایش راحتی سواری کمک کند؛ به‌عنوان مثال ارتفاع سواری را پایین بیاورد تا ورود و خروج از خودرو شاسی‌بلند راحت‌تر شود و در سرعت‌های بالا درگ را کاهش دهد. می‌توان ارتفاع سواری را برای استفاده عادی افزایش داد یا حتی فاصله کف خودرو با زمین را برای رانندگی در مسیرهای خارج از جاده (آف‌رود) بالاتر برد و حتی می‌توان میزان سختی فنرها را برای پشتیبانی از حالت‌های مختلف رانندگی تغییر داد. سیستم تعلیق بادی را می‌توان با هر نوع سیستم میرایی از جمله میراکننده‌های تطبیقی مگنتورئولوژیک و میله‌های ضد غلتش با سختی متغیر استفاده کرد.
چه آپشن هایی برای نصب روی خودروها توصیه نمی شود؟
پاسخ:
هرگونه دستکاری غیراصولی، تغییر و یا نصب سیستم های اضافه بروی خودرو و یا استفاده ازآپشن هایی که مغایر با وضعیت استاندارد و طراحی خودرو باشد.
از جمله :
* نصب هرگونه تجهیزات اضافی و آپشن برای تزئنیات خودرو مانند ، نصب کفپوش در کف اتاق (بدلیل عدم رعایت گشتاور در مونتاژ مجدد صندلی و کمربند ها)
* ایجاد هرگونه تغییر در موتور خودرو و تقویت موتور آن و یا تغییر در نرم افزار ECU موتور و یا TCU گیربکس و حذف برخی قطعات و یا گاز سوز کردن خودرو.
* نصب روکش صندلی برای خودروهای دارای ایربک جانبی که باعث عدم عملکرد صحیح ایربگ می گردد.
* استفاده از سیستم های پخش ، آمپلی فایر، دزدگیر و کروزکنترل و پاور ویندو و …
* استفاده از رینگ ها و لاستیک ها که سایز آن با استاندارد متفاوت باشد.
کم کردن روغن موتور تا چه اندازه طبیعی می باشد؟
پاسخ:
ميزان مصرف روغن در موتور بسته به نوع موتور و شرايط كاركرد موتور متفاوت بوده و مي تواند تا ۳۰۰ سي سي در ۱۰۰۰ كيلومتر باشد.
آیا صدای چرخ ها هنگام ترمز نشانه خرابی است؟
پاسخ:
در صورت شنيده شدن صداي چرخها در هنگام ترمز گيري، اطمينان حاصل نمائيد كه لتنهاي ترمز به اتمام نرسيده و درگيري دائم لنت ترمز و ديسك وجود ندارد. از صحت عملكرد سيستم ترمز نيز با گرفتن ترمز آزمايشي اطمينان حاصل نمائيد.
سیستم ترمز EBD چه تفاوتی ABS دارد؟
پاسخ:
اين سيستم، يک سيستم مستقل ترمز نيست، بلکه به صورت سيستم کمکي و مکمل ABS روي خودروها نصب مي شود. . EBD سيستمي است که از انحراف ماشين در سطوح مختلف جلوگيري مي کند. اگر در مسيري که نصف آن برف باشد و نصف آن آسفالت، ترمزگيري کنيد و اگر سيستم ترمز شما فقط ABS باشد، خودرو به سمت آسفالت منحرف مي شود و از مسير حرکت خارج مي شود. اما سيستم EBD مانع از اين انحراف مي شود و با تقسيم نيروي ترمز بين چرخ ها و کنترل آنها با توجه به ميزان نيرويي که نياز دارند، خودرو را در تمامي سطوح و کليه موارد لغزنده کنترل مي کند
چرا چرخ ها در حین رانندگی لرزش دارند؟
پاسخ:
ترمزگیری اضطراری در خودرو مجهز به سیستم ترمز ضدقفل (ABS) سبب لرزش شدید پدال زیر پای راننده می‌شود. این لرزش‌ها به‌واسطه‌ی قطع‌ و ‌وصل سریع اعمال فشار روغن روی کلیپرها ایجاد می‌شود و نشان‌دهنده‌ی سلامت سیستم ترمز ضدقفل است. در شرایط ترمزگیری عادی و غیراضطراری، اگر لرزش پدال وجود دارد می‌تواند بیانگر وجود ایراد در سیستم ترمز باشد. لرزش ترمز معمولا به‌دلیل تاب برداشتن و وجود نقص در دیسک ترمز ایجاد می‌شود.دیسک ترمز، تنها در شرایط سخت نظیر افزایش بیش‌ازحد دما ناشی از ترمزگیری زیاد در شیب‌ها یا حمل بار سنگین و ترمزگیری‌های پی‌درپی دچار تغییرشکل می‌شود. اگر تاکنون دیسک خود را درمعرض چنین تنش‌هایی قرار نداده‌اید، احتمال دارد لرزش خودرو ناشی از تنظیم‌نبودن فرمان باشد.
کدام قطعات مصرفی محسوب می شوند؟
پاسخ:
به قطعاتی اطلاق می شود که عمر آن ها نسبت به سایر قطعات خودرو محدودتر بوده و به صورت عادی پس از مدتی محدود یا مقدار کارکرد خاصی مستهلک شده و بایستی تعویض شوند و استهلاک این قطعات رابطه مستقیم با نحوه استفاده از خودرو توسط کاربران دارد.
لذا لیست برخی از این قطعات که شامل شرایط گارانتی نمی شوند به شرح ذیل اعلام می گردد:
 مایع خنک کننده ( ضد یخ)
 خارهای تزئینی
 انواع روغن ها
 بست ها
 فیوزها
 فیلترها
CKD در صنعت خودرو به چه معناست؟
پاسخ:

Complete Knocked Down قطعات كاملا منفصل مي باشد كه به معني بسته كامل قطعاتي است كه براي ساخت يك دستگاه (مثلا يك خودرو ) مورد نياز است.

چرا خودرو به یک سو کشیده می شود؟
پاسخ:
تمایل خودرو برای حرکت به جهتی خاص بدون آنکه فرمان به آن سو چرخیده باشد، می‌تواند ناشی از وجود ایراد در سیستم ترمز باشد. اگرچه این نقص دلایلی دیگری نظیر تنظیم‌نبودن باد تایرها، لاستیک‌سایی، ایراد در سیستم فنربندی خودرو و تنظیم‌نبودن فرمان دارد، بررسی سیستم ترمز از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام شود. درصورتی‌که خودرو هنگام حرکت و بدون اعمال ترمزها به یک سو تمایل داشته باشد، امکان دارد یکی از کلیپرها گیر کرده و سبب چسبیدن لنت به سطح دیسک شده باشد. در این حالت، خودرو تمایل دارد به‌سوی چرخی حرکت کند که کلیپر آن گیر کرده است. اگر هنگام اعمال ترمزها خودرو به یک سو متمایل شود، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود نقص در سیستم توزیع فشار روغن ترمز یا برابرنبودن ضخامت لنت‌ها باشد. در هر حالت، باید به مکانیک مراجعه و نواقص رفع شود.
منظور از یاتاقان زدن چیست؟
پاسخ:
هر عاملی که باعث دفرمه شدن یا آسیب دیدن یاتاقان شود. به طوری که یا یاتاقان به میل لنگ بچسبد یا بیش از حد ازآن فاصله بگیرد لایه روغن دیگر قادر نخواهد بود میان این دو را پر کند که اصطلاحا در این وضعیت گفته می شود که موتور یاتاقان زده است.هر عاملی که باعث شود روغن با شدت و مقدار کافی به یاتاقان نرسد ازجمله: خرابی پمپ روغن، کثیفی بیش از حد روغن موتور و فیلتر آن، وجود ناخالصی در روغن و فیلتر آن، کمبود میزان روغن پیشرانه و…